dinsdag 15 oktober 2013

Fluiten

Dag 5: Dinsdag 13 Augustus

Ik sliep als in engeltje in mijn bedje van hooi. De vorige dag had ik mezelf perfect afgezet. Nu hoefde ik enkel 40 kilometer alsmaar rechtdoor richting het zuiden te fietsen, een goed begin is het halve werk, zegt men weleens. Ik kachelde op mijn dooie akkertje naar St Dizier. De zon stak en vliegjes gonsde met hun vleugels. Het tijdstip was vroeg en de schaduwen waren lang. De bomen leken groter, de heuvels groener. Het leek wel alsof ook de hemel weider werd en de gehele natuur een ander gezicht kreeg. Het was ochtend en ik fietste voort.


Vanaf St. Dizier begon het gedonder opnieuw. Ik besloot een oranje D-weg te volgen. Althans oranje op mijn kaart. In werkelijkheid ziet de weg grijs van de auto's, caravans, campers en vrachtauto's. Tel daar snelheden van boven de 100 kilometer per uur bij op en je hebt zoiets als een snelweg zonder vangrail. Misschien terecht dat ik daarom enkele keren werd nageroepen door bezorgde, onverstaanbare vrouwenstemmen. Ik vermoed dat er niet zoveel andere fietser deze weg nemen. Het was, afgaande op het lawaai wat voorbijgangers maakte, niet de bedoeling überhaupt op deze weg te fietsen, laat staan zonder helm, op slakkentempo.
De bestuurders van auto's met een A-stikkertje vonden het juist prachtig. Ik werd vandaag nogal eens aangemoedigd door enthousiaste leeftijdsgenoten. Echter had ik steeds het gevoel dat dit schijn enthousiasme, teweeg werd gebracht door mijn voorkomen. Ik droeg vandaag namelijk een staartje in m'n haar en door de hitte volstond een wit hempje. Vermoedelijk werd ik dus aangezien voor meisje...

Ik zit nu midden in de champagne streek. De klimmetjes beginnen serieus te worden, lang klimmen en lekker lang afdalingen. Het is minder steil dan de Ardennen, je benen hebben meer tijd te herstellen. Vandaag kwam ik verschillende verlaten, met gras overwoekerde voetbalvelden tegen. Velden en gebouwen, overgeleverd aan de natuur. Midden op de berg. Ik sliep op een voetbalveld. Ik twijfelde om m'n tent op te zetten. Onder de naakte hemel is het beste alleen zijn de muggen genadeloos. Vandaag fietste ik 139 kilometer, volgens mijn map.

Verlaten voetbalveld

Geen opmerkingen:

Een reactie posten